..at på selveste kvinnedagen 8.mars, så kommer Hanna Andersson og Hilde Fjerdingøy hit til Svenningdalen for å holde konsert på Folkets Hus. Konserten begynner klokka 19.00, og inngangsbilletten er 150,-. Vi tar både kort og kontanter. Dette er releasekonserten til den splitter nye cd-plata til duoen, som vi har gledet oss LENGE til å høre.
Håper alle som en pakker bilen full og kommer for å høre på dette!
..hjemmesiden vår ble oppdatert. Det skyldes først og fremst en travel hjemmesideansvarlig.
Denne helgen feirer vi vårt 20-årsjubileum, og jeg har brukt tid på å kikke gjennom gamle bilder. Det er tydelig at både motene og besetningen har forandret seg siden 1996, men humoren og spillegleden er den samme som før.
Av aktiviteter har vi vært på flere spillinger denne våren og sommeren: distriktsmesterskap i Bodø, sensommerkveld, åpning av Granedagene, spellmannstreff på Fru Haugans med mere. Vi har også vært med å arrangere konsert da Vegard Storbråten kom hit og underholdt. Vi holdt også kurs i sommer med Hilde Fjerdingøy og Hanna Andersson. Det var et meget vellykket kurs, der vi fikk opplæring både på fele og torader.
På å delta på seminar med Øyvind Sandum. Vi har leid oss et stort hus i Kvannlia i Fiplingdal, der vi kan være sammen hele helga. Foruten mye spilling står også matlaging, quiz og leker på programmet. Nyttig og trivelig for alle i toraderklubben. Rapport kommer etter kurset:-)
Da er vi snart klare til å ha kurs med damene i folkemusikkgruppa RIM. Har du lyst til å være med? Den 1.august møtes vi på Gammelsagmaro (Grane bygdetun) for å lære nye melodier. Det er ingen som kan si at de kan for lite til å være med- her er det kun grunnleggende kunnskap på instrumentet som trengs. Vi ønsker oss alle mulige instrumenter- torader. fløyte, fele, nøkkelharpe, trompet, trekkspill, gitar.. hvem som helst kan komme. Det er allerede en del påmeldte, men vi har plass til flere! Så har du et instrument som står og støver ned- ta det med og kom! Her er det instruktører av høy kvalitet- alle har fullført masterstudiet i Nordisk folkemusikk. Og ikke nok med det- en av dem er «vår egen» Hilde Fjerdingøy som kommer hjem på besøk.
Hvis du trykker på denne linken, vil du se fullstendig kursinvitasjon (se bort fra påmeldingsfristen)
Ha en fortsatt fin dag!
Helga 13.-15. mars hadde vi kurs med Øyvind Sandum. Han var nordover på en turnè, og holdt også konsert på Mo i Rana samme uke.
Vi fikk hjelp med noen melodier vi jobber med for tiden, og i løpet av få timer fikk vi inn ganske så mye kunnskap. Øyvind er en dyktig kursholder som virkelig fikk lirket mye nytt inn i hodene og fingrene våre, og kan anbefales til alle toraderklubber.
Lørdag kveld var det, tradisjonen tro, duket for hyggelig samvær med quiz, spilling og konkurranser. Vi koste oss ut i de sene nattetimer, og lærte ett og annet nytt der også.
Søndag arrangerte vi konsert på Folkets Hus i Svenningdal. Med nær femti besøkende var det en stor suksess, og vi fikk servert den ene perlen etter den andre. Etterpå var det tid til en kaffekopp- alltid trivelig å treffe andre gammeldansfolk!
Her kommer en video fra konserten, salmen heter «Jeg ser deg o Guds Lam å stå» av Hans Adolph Brorson, og melodien er en lokal folketone fra Lom.
Da er RIM-kurset vel overstått, og det ble en suksess. En nøkkelharpespiller, en trompet, ganske mange toradere, to trekkspill og en fiolin hadde meldt seg på. Vi fikk lære Schottis fra Jämtland (Jorm) og «Den sødeste vals» av Bjerregård. De som spilte andre instrument enn torader rakk å lære seg flere låter som vi i etterkant fikk tilsendt på mail. Alt i alt et meget vellykket kurs, som vi håper å kunne gjenta en annen gang. Og da håper vi også at enda flere tar turen- det er ikke meningen at man skal være proff for å delta på kurs! Her har alle tid til å vente litt, og alle får den hjelpen de trenger.
Her kommer noen bilder og en liten videosnutt fra kurset! Videoen er av en polska som den ene gruppa på kurset akkurat hadde lært seg.
Rim er:Elin Jonsson– felespiller og riksspelman fra Strömsund i Jämtland. Hun er oppvokst i et folkemusikkmijø, og har spilt fele siden hun var barn. Nærmest hennes hjerte ligger musikken fra nordre og vestre Jämtland, men hun spiller også musikk fra hele Norden. Hilde Fjerdingøy– durspiller med en poetisk uttrykkskraft og en musikalsk finesse. Hun spiller musikk fra ulike tradisjoner, men har fordypet seg i låter fra sine hjemtrakter på Helgeland. Hun opptrer mye som soloartist men har prosjekt med flere andre musikere, og har turnert blant annet i Østerrike og USA. Sunniva Abelli – nyckelharpe. Hun har vokst opp med tradisjonsmusikken fra Västerbotten i Bromma utenfor Stockholm. Hun spiller blant annet i duoen Tradpunkt. Sunniva komponerer også låter, og er en dyktig sanger. Jo Einar Janssen kommer fra Frosta i Nord-Trøndelag, og spiller både fele og hardingfele. Han er ekstra glad for å få vise frem den Nord-Trønderske folkemusikken. Han spiller i den norsk-estiske Duo Jansen/Jussi, og er en ettertraktet soloartist. |
Onsdag 6. august 2014 fra 11.00-16.00 på Grane Bygdetun (Gammelsagmaro)
Grane Toraderklubb inviterer herved alle felespillere, trekkspillere, toraderspillere, nøkkelharpespillere og andre interesserte til slåttekurs med Rim!
Rim er i disse dagene på turné i Norge og Sverige, benytt den unike sjansen til å lære slåtter fra dem!
Fokus blir gammeldans fra Norge og Sverige, vi satser på å lære to melodier, kanskje blir det tid til fler.
Kurset passer for alle som har grunnleggende ferdigheter på sitt instrument. Alle får noter og innspillinger etter kurset.
Samme kveld er alle hjertelig velkommen til konsert med Rim i Fjøset på Grane Bygdetun. Dette blir en oppvarming til Fjellfiolen.
Det vil bli en kursavgift på ca. 200,- avhengig av hvor mange deltagere som kommer.
Bindende påmelding til Ane Bogfjelldal, telefon 47619839, eller på e-post: anelovise@hotmail.com innen 15.juni.
Da har vi arrangert vår tredje gammeldanscafè med stor suksess. Gruppene som spilte bidro til å gjøre dette til en kjempetrivelig ettermiddag for alle som møtte opp.



Så var det på tide for oss å arrangere en ny gammeldanscafè i Svenningdal. Konseptet er enkelt- vi inviterer gammeldansgrupper/klubber som kommer til oss og spiller, folk får mat og kaffe og en trivelig stund med god musikk.
Denne gangen er det Toraderklubben, Trekkspillklubben, gruppa Compania De Musica samt Arne Stuenes og Anne Grete som kommer til å underholde. Med andre ord- det blir noe for enhver smak.
Så hvis du vil ha en trivelig og avslappende ettermiddag med god musikk- ta turen til Folkets Hus lørdag 10. mai klokka 15.00 og utover. Vi vil også ha loddsalg til inntekt for klubben.
Da er årets distriktsmesterskap vel overstått, og vi er svært fornøyde med resultatet! I toraderklubben sin klasse var det 5 grupper, og vi vant! Vi fikk 104 poeng, og var dermed 9 poeng over de som ble nummer to (Rana Toradergruppe).
I tillegg hadde vi med en rekrutt, Elias, som tok en flott gullmedalje i klassen for durspill solister under 15 år. Til sammen gikk hele seks medaljer og priser til Grane; Medaljer til toraderklubben, trekkspillklubben, Nordlandsveien og Elias, samt kompprisen og dansejuryens pris til trekkspillklubben. Vi håper å få tak i noen bilder etter hvert!