Hva har skjedd siden sist?

Det er lenge siden forrige oppdatering, men det betyr ikke at klubben har hatt pause. Tvert imot!

Etter at vi hadde arrangert DM, var vi nok litt slitne. Vi bestemte at klubben skulle delta på Landsfestivalen i Gammeldansmusikk, og vi fant låter og begynte å planlegge reise. Det ble en finfin tur. Jeg skulle til å skrive at det var fint vær, og det var det også i flekkene. Dessverre ble vi overrasket av noen store regnskurer, men vi tørket opp innimellom. Vi fikk lyttet til masse god musikk, truffet kjenninger og spist god mat. Høydepunktet var en nattlig utflukt til den lokale kebabsjappa. Opptredenen vår gikk fint, og det var artig å spille når så mange danset. Det er fint å få vist frem musikken fra Helgeland. Vi var så heldige å få låne oss en gitarist, så takk til Vegard for det!

Etter landsfestivalen var vi i Ørjedal. Her var det også litt varierende vær, men vi fikk både tatt opp poteter, lest romaner, gått tur og hilst på sauene. En del dansing og spilling ble det også. Til alle lesere så vil vi bare oppfordre alle som kan til å ta turen til Fjellfiolen i Ørjedal! Det er en helt super festival i litt andre omgivelser enn man kanskje er vant til.

Det ble en kort hvilepause før det var tid for å dra til Vennesund. Det må ha vært det beste været noen sinne, rett og slett skikkelig shortsvær på Helgeland i september. Det må nevnes at vi også badet i sjøen. Det finnes fotobevis, som kan fremvises på forespørsel. Vi hadde kjøpt oss et nytt kortspill som vi hadde det mye gøy med, og Per hadde med seg isbitmaskinen. Det var Henningsen/Farmen som var festivalorkester, og det var skikkelig god stemning under dansespilløktene der!

Rett etter dette arrangerte vi kurs for klubben. Det forrige kurset, som vi hadde i januar, ble rett og slett litt amputert. For det første kom ikke kursholderne, for det var skikkelig uvær. Vi bestemte oss for å gjennomføre likevel, og fikk tilsendt videoer. Strømmen gikk på fredag, så vi satt en hel kveld i mørket og koste oss. En torader gikk halvveis dukken på glatta utenfor Laksforvillaen, og noen hadde nyrestein. Så det var kanskje ikke den mest optimale helga. Nok om det.

Denne gangen hadde vi valgt en litt tryggere årstid for kurs, og alt gikk etter planen. Vi fikk hentet Andreas på Trofors (han hadde vært i Børgefjell) og Kristoffer kom med fly. Vi spiste god mat og koste oss. Det var fantastisk vær, og vi kunne sitte på altanen og se laksen sprette under Laksforsen. Kortspillet vårt fra Vennesund hadde fått noen nye kort, og under pakkeleken tok det rett og slett helt av i krangel om en bøtte og en spade. Vi fikk øvd inn to nye melodier, og hadde med oss ett helt nytt medlem av klubben som gjorde en strålende jobb.

I januar dro vi en delegasjon til Fjellfolk på Oppdal. Det er det tredje året vi deltar på denne festivalen, og den er rett og slett helt super. Masse musikk konsentrert inne på et lite hotell og supergod stemning. Klubben spilte ikke her, men vi så på det som en studiereise. Per fikk handlet seg burger på McDonalds, så han var strålende fornøyd med å være sjåfør.

Nå er neste stopp spellmannstreff i Susendalen den 21.februar. Håper vi sees!