Hva har skjedd siden sist?

Det er lenge siden forrige oppdatering, men det betyr ikke at klubben har hatt pause. Tvert imot!

Etter at vi hadde arrangert DM, var vi nok litt slitne. Vi bestemte at klubben skulle delta på Landsfestivalen i Gammeldansmusikk, og vi fant låter og begynte å planlegge reise. Det ble en finfin tur. Jeg skulle til å skrive at det var fint vær, og det var det også i flekkene. Dessverre ble vi overrasket av noen store regnskurer, men vi tørket opp innimellom. Vi fikk lyttet til masse god musikk, truffet kjenninger og spist god mat. Høydepunktet var en nattlig utflukt til den lokale kebabsjappa. Opptredenen vår gikk fint, og det var artig å spille når så mange danset. Det er fint å få vist frem musikken fra Helgeland. Vi var så heldige å få låne oss en gitarist, så takk til Vegard for det!

Etter landsfestivalen var vi i Ørjedal. Her var det også litt varierende vær, men vi fikk både tatt opp poteter, lest romaner, gått tur og hilst på sauene. En del dansing og spilling ble det også. Til alle lesere så vil vi bare oppfordre alle som kan til å ta turen til Fjellfiolen i Ørjedal! Det er en helt super festival i litt andre omgivelser enn man kanskje er vant til.

Det ble en kort hvilepause før det var tid for å dra til Vennesund. Det må ha vært det beste været noen sinne, rett og slett skikkelig shortsvær på Helgeland i september. Det må nevnes at vi også badet i sjøen. Det finnes fotobevis, som kan fremvises på forespørsel. Vi hadde kjøpt oss et nytt kortspill som vi hadde det mye gøy med, og Per hadde med seg isbitmaskinen. Det var Henningsen/Farmen som var festivalorkester, og det var skikkelig god stemning under dansespilløktene der!

Rett etter dette arrangerte vi kurs for klubben. Det forrige kurset, som vi hadde i januar, ble rett og slett litt amputert. For det første kom ikke kursholderne, for det var skikkelig uvær. Vi bestemte oss for å gjennomføre likevel, og fikk tilsendt videoer. Strømmen gikk på fredag, så vi satt en hel kveld i mørket og koste oss. En torader gikk halvveis dukken på glatta utenfor Laksforvillaen, og noen hadde nyrestein. Så det var kanskje ikke den mest optimale helga. Nok om det.

Denne gangen hadde vi valgt en litt tryggere årstid for kurs, og alt gikk etter planen. Vi fikk hentet Andreas på Trofors (han hadde vært i Børgefjell) og Kristoffer kom med fly. Vi spiste god mat og koste oss. Det var fantastisk vær, og vi kunne sitte på altanen og se laksen sprette under Laksforsen. Kortspillet vårt fra Vennesund hadde fått noen nye kort, og under pakkeleken tok det rett og slett helt av i krangel om en bøtte og en spade. Vi fikk øvd inn to nye melodier, og hadde med oss ett helt nytt medlem av klubben som gjorde en strålende jobb.

I januar dro vi en delegasjon til Fjellfolk på Oppdal. Det er det tredje året vi deltar på denne festivalen, og den er rett og slett helt super. Masse musikk konsentrert inne på et lite hotell og supergod stemning. Klubben spilte ikke her, men vi så på det som en studiereise. Per fikk handlet seg burger på McDonalds, så han var strålende fornøyd med å være sjåfør.

Nå er neste stopp spellmannstreff i Susendalen den 21.februar. Håper vi sees!

DM på Trekkspill i Mosjøen


Vi har gleden av å invitere til distriktsmesterskap på trekkspill i Mosjøen 21.-23.mars 2025! Arrangementet vil i sin helhet bli holdt på Fru Haugans Hotell i Mosjøen. Vi ønsker alle velkommen, enten dere vil delta i konkurranser, spille til dans, danse eller lytte!

Praktisk informasjon om påmelding og deltakeravgift
● Påmeldingsfrist er fredag 28.februar. Påmeldinger sendes anebo@grane.kommune.no
● Deltakeravgift er 450,-. Dette betales som vanlig inn på forhånd til kontonummer 4530 11 58568. Klubber og grupper betaler samlet.
● Vi må i tillegg ha navneliste på hvem det er betalt for. Denne sendes vår kasserer: perhaug1@online.no
● Ledsagere/de som ikke deltar betaler for gjennomgangsbillett/enkeltbillett ved ankomst.

Informasjon om selve arrangementet:
● Det blir dans fredag kveld, konkurranser lørdag på dagtid og premieutdeling/dans lørdag kveld. Nærmere tidspunkt kommer når påmeldingsfristen er gått ut.
● Vi har et stort ønske om at flest mulig grupper skal få vise seg frem og spille til dans. Oppgi ønske om dansespilling når dere melder dere på! Ønsker dere ikke å delta i konkurranse, men bare vil spille til dans, er dere hjertelig velkommen!
Praktisk informasjon om overnatting og middag
● Bestill overnatting innen 28.februar. Både deltagere og andre må benytte denne linken for å bestille rom:  https://app.mews.com/…/9a183baf-6fe4-4555-b8b2…

● Hotellet tilbyr middag til alle som kommer etter konkurransen på lørdag- vi oppfordrer klubber og grupper til å samle seg til et trivelig måltid!

To-retters meny: Hovedrett og dessert etter kjøkkensjefens valg 610,-

Middag bestilles til res@fruhaugans.no eller på telefon 75 11 41 00.
Frist for endring eller avbestilling to uker i forkant av arrangementet.

Vi håper på stor deltagelse, og ønsker alle velkommen til ei trivelig helg i Mosjøen! Se også vårt facebookarrangement- https://fb.me/e/4AkNlyeL8

Med vennlig hilsen alle oss i Grane Toraderklubb

For å få tilsendt påmeldingsskjema- send mail til anebo@grane.kommune.no

Distriktsmesterskap på trekkspill på Steinkjer!

Helga 12.-14. april var toraderklubben på distriktsmesterskap på Steinkjer. Vi hadde gledet oss stort til å kjøre tog, som er noe vi ikke opplever så ofte. Dessverre var dette toget av typen agenda, så vi kunne ikke sitte i restaurantvogna. Derimot hadde vi mange meningsfulle samtaler på veien nedover, og kunne gå ut av toget på Steinkjer stasjon med godt mot.

Det store høydepunktet var som vanlig spising. Vi fant en hyggelig restaurant der vi spiste burger og litt diverse til lunsj, før vi shoppet på Amfisenteret. Ingvild glemte å kjøpe seg strømpebukse, så det var litt krise. Det skulle likevel vise seg å bli ei fin helg. På fredag aften inviterte klubbens leder til hyggelig samvær på sitt lille enkeltrom. Som det sies- der det er hjerterom er det husrom. Vi hadde mange musikalske opplevelser av stor verdi, før det var tid for øving for noen av medlemmene.

På lørdag hadde vi god tid, for konkurransen startet ikke før 12.00. Dette synes vi var et herlig grep fra arrangørenes side. Dette ga oss blant annet tid til en del øving, og ikke minst en god frokost. Det kunne trenges, for vi glemte litt å spise middag dagen før.

Det nye kulturhuset var skikkelig flott, ikke minst utsikten til den vakre elva som fløt forbi. Flere var fristet til et bad, men det var dessverre ingen som hadde med badetøy, så det ble ikke noe av det. Det var mye att og fram til øvingsrom og opp og ned trapper, men til slutt var det vår tur til å spille. Vi ble stablet fremst på scenekanten, og kunne skue ut over en liten, men fullsatt sal. Spillingen gikk så bra som den kunne ha gått, og vi var riktig fornøyde med oss selv etterpå. Vi fikk i alle fall applaus, og mer enn en person syntes det var fint å høre på.

Etter at konkurransene var ferdige for dagen var vi selvsagt gira på mat. Ingvild hadde som vanlig tatt ansvar for oss alle og booket bord på en fancy restaurant der vi ble svært godt mottatt. Biffen var i alle fall fortreffelig, og vi ble mette. Vi begynte å få tidsnød, for det var kort tid til premieutdelingen. Her gjaldt det å freshe seg opp i full fart og komme seg av gårde.

Vi kan vel skrive under på at vi aldri har vært på fest i et bibliotek før, men det fungerte jo det og på et vis. Vi er jo egentlig mer glade i dempet belysning, men det går an å ta av seg brillene for å få den samme effekten. På premieutdelingen fikk vi til og med en medalje- den er fortsatt savnet etter feiringen. Det bør vel også nevnes at kulturhuset hadde en super heis, som ble kjørt opp og ned gjentatte ganger.

Av andre tilbakemeldinger kan det nevnes at det bør være kjøleskap på rommene. Det er ikke morsomt å måtte henge frukten og meieriproduktene ut gjennom vinduet for å holde det kjølig.

Gammeldanscafé!

I slutten av oktober arrangerte vi Gammeldanscafé på Folkets Hus i Svenningdal. Rallaran, Korgen Toraderklubb, Geir Henningsen med venner, Utforbakken Spelmannslag og Arne og Anne Grethe kom og spilte for oss. I tillegg dro vi noen låter selv. Arrangementet var en kjempesuksess, og både de som spilte, de som danset og de som hørte på hadde en super stund. Vi fikk faktisk plass-problemer fordi det kom så mange- kanskje vi må se oss om etter et større lokale til neste gang😊

DM i Bodø

Etter ønske fra Ingvild kommer her et lite innlegg om DM i Bodø.

Første april suste vi oppover med toget til Bodø. Det meste av turen ble som seg hør og bør tilbrakt i restaurantvogna, der vi utforsket VY sine spesialiteter. I mangel av instrumenter hadde vi høyttaler med gammeldans på, noe som ble godt mottatt da alle andre i vogna også skulle på DM. Det var et par der som skulle noe annet, men de ble merkelig nok ikke sittende så lenge.

Vel fremme i Bodø strevde vi oss frem til hotellet i et skiftende vintervær, og ble møtt av en heis som var i ustand, og en som var i orden. Det tok nokså lang tid å komme seg opp og ned fra etasjene. Rommene var fine, men med noe varierende størrelse, og vår stakkars bassist hadde et rom som var ti centimeter større enn dobbeltsenga. Slike detaljer legger imidlertid ingen demper på en positiv gjeng, og vi klarte oss fint gjennom den første kvelden.

Lørdagen kom, og vi skulle spille i den siste klassen. Etter en liten gjennomkjøring var vi enige om at det som ikke var på plass, sannsynligvis ikke kom til å komme på plass heller. Til tross for litt nerver kom vi oss fint gjennom de to melodiene våre på scenen, og kunne dermed ta fri etterpå. Vi dro til Gatsby, der vi fikk presentert en meny med en hel drøss ulike burgere. Det viste seg å være nokså vanskelig å velge, men mat fikk vi og stilt ble det- i allefall for en liten stund.

På kvelden var det klart for premieutdeling, og klubbens leder var i ekstase over en tredjeplass. Ikke bare hadde vi blitt best av toraderklubbene, men vi hadde også slått en trekkspillklubb. Dette ble gjentatt ganske mange ganger til glede for noen, og sikkert til irritasjon for andre. Nå var alle hemninger borte, og kvelden fortsatte med dans, spill og sang inn i de sene nattetimer. På etterpåfesten fikk vi besøk av en agentiner og en tysker som hadde en flott filosofi: I stedet for å ligge på naborommet og ergre seg over bråket, tok de heller turen inn til oss på fest. De lurte nok veldig på hva som foregikk, men engasjerte seg og kom med ønsker. Slike mennesker setter vi altså veldig pris på! Det viste seg at de var musikere selv, men akkurat hva de spilte fikk vi aldri rede på. Det var nok ikke torader.

På søndagen pakket vi oss inn i toget, og så frem til en rolig tur hjem. Det fikk vi også, med unntak av at toget fikk stopp midt på Saltfjellet, i den aller bratteste skråningen som fantes. Vi så det ganske olekt ei stund! Det ble både kaldt og stille, men om langt og lenge kom vi oss videre. Her må vi også få skryte av restaurantbetjeningen som var meget hyggelige og serviceinnstilte. Hver gang strømmen forsvant, bød de på gratis kaffe.

Jeg håper at Ingvild ble fornøyd med denne lille teksten, og at den kan være til glede for alle andre som lurer på hva vi egentlig driver med hele tiden.

Gauder og trollpakk- reinlender av Tove Brovold Vassaasen.

Film: Laila Fjerdingøy

Kurs på Laksforsen

I februar var vi endelig samlet til vårt årlige seminar på Laksforsvillaen igjen! Som sist hadde Kristoffer Kleiveland takket ja til å være instruktør, noe vi var svært glade for.

Vi hadde undervisning både fredag, lørdag og søndag, med fokus på to melodier: Vals etter Sjur Helgeland og Gauder og Trollpakk. I tillegg kom vi ikke unna det sosiale. Tidligere kursholdere og andre musikkvenner hadde bidratt til en artig videoquiz, og Ingvild slo til med pakkeleken. Her fikk vi se litt andre sider av de ellers så hyggelige medlemmene i toraderklubben, som desperat prøvde å vinne alt fra en gullhatt til en pakke erterstuing. Som alltid lagde Inger nydelig mat til oss, og det er ikke mulig å ikke trives på Laksforsvillaen!

Kurset ble støttet av KOMP- ordningen til Norsk musikkråd.

Våren og sommeren i Grane Toraderklubb!

Sommeren startet for vår del før den egentlig var begynt, med knalløving frem mot NM på Trekkspill på Storefjell. Siden man må ha fire låter for å delta på NM, måtte vil legge til to til de vi allerede hadde brukt på DM.

Oppholdet på Storefjell var helt fantastisk, vi må nok trekke frem den gode maten først og fremst (vi er jo alltids opptatt av det kulinariske). Vi hadde også runder med minigolf, basseng og fotturer. Vi gjennomførte en god konkurranse, og ble nummer fire av fire orkester. Vi synes likevel at vi hevdet oss bra mot de store trekkspillklubbene, og var ikke mange poengene bak de som var over oss. Denne turen var rett og slett artig fra start til slutt, med masse spilling og trivelige folk. I tillegg kunne vi kose oss med å høre på aktører som Baluba og Anders Larsson med orkester.

I August møttes vi igjen på Fjellfiolen i Ørjedal. Værgudene var sånn halvveis på vår side, og vi spilte til dans lørdag kveld. Bildet nedenfor taler vel for de kulinariske opplevelsene, selv om vi også fikk spise den legendariske lapskausen som de lager der oppe. På Fjellfiolen ble det rikelig anledning til å treffe «kjensfolk» og buskspill.

Vi starter snart opp med faste øvinger igjen, og har to nye medlemmer i klubben- bare å glede seg!

 

Distriktsmesterskap på trekkspill i Mosjøen

Helga 29.-31. mars er det distriktsmesterskap på trekkspill i Mosjøen. I år er det den flotte gjengen i Mosjøen Toraderklubb som har tatt på seg arrangementet. Det finner sted på flotte Fru Haugans Hotell i Mosjøen. Og dersom hotellet skulle bli fullt, finnes det en rekke andre overnattingssteder i Mosjøen:

Gjestehusene i Sjøgata

Mosjøen Camping 

Lyngengården Hotell

Mosjøen Hotell

Airbnb

Det finnes et ordtak som heter «Jo flere, jo bedre», og vi i Grane Toraderklubb håper så mange som mulig melder seg på. Det er også en strålende mulighet for å bare komme og lytte, danse, prate, buskspille eller ta seg en fest med gamle kjente. Det er viktig å se på DM som et sosialt treffsted- så får konkurranseelementet være en bonus.

Det er opprettet arrangement på Facebook med mer informasjon, det finner du her. 

Arrangørlaget Mosjøen Toradergruppe på et tidligere mesterskap

 

Hva har skjedd siden jul?

Da er hjemmesiden oppdatert, og det er på tide å fortelle litt om hva som har skjedd i Grane Toraderklubb siden jul.  Vi har hatt en forholdsvis aktiv periode siden vi avsluttet året med å dele en dansespilling med Grovens Gammeldansorkester i jula. På nyåret hadde vi kurs med Ole Nilssen, og vi hadde vært råflotte og leid Laksforsvillaen til formålet. Det var et svært vellykket kurs, og vi fyrte hardt i peisen for å holde kuldegradene ute mens vi trampet takta.

Vi finslipte DM-melodiene på den tradisjonelle bygdekvelden i Svenningdal, og vi var nok alle enige om at i alle fall polkaen gikk fort unna. Årets DM var i Brønnøysund, og det er alltid trivelig å komme dit. Gode arrangører og vakre omgivelser gjorde helga vellykket, og vi klarte jammen å dra i land seieren i vår klasse også (etter å ha roet ned polkaen betraktelig). Det var faktisk så varmt at det gikk an å sitte ute- etterlengtet etter en kald vinter. Før sommerferien deltok vi på dugnadsspilling i Svenningdal til inntekt for Folkets Hus. En trivelig kveld med fullt hus og god stemning.

I skrivende stund er vi kommet vel hjem fra Fjellfiolen Folkemusikkfestival- et arrangement som ikke kan få nok ros. Greit nok, så var det et elendig vær, det regnet og blåste og det som verre var. Men der det er hjerterom og gammeldans er det varme, og folk trivdes. Det var masse fin musikk å høre begge kveldene samt på konserten på lørdag. Nå er neste mål Spællmannstreff på Fru Haugans Hotell i Mosjøen. Vi må også nesten nevne at vi har fått et fast og solid komp- Roar og Marit- som stiller opp og er positive til alt. Det har vært et kjempeløft for klubben.

Vil du ha informasjon om oppstart og øvinger i Grane Toraderklubb?

Da er en ny sesong med øving snart i gang. Hvis du er interessert i å spille torader med en trivelig gjeng, så kan du få nærmere informasjon om øvinger og aktiviteter.

Det blir også mulighet for gratis nybegynneropplæring for de som har behov for det, eller oppfriskning hvis toraderen har stått lenge i kofferten. Vi ønsker oss veldig gjerne nye medlemmer.

Ta kontakt på anelovise@hotmail.com eller på facebook for å få tilsendt informasjon.